Eugene Galien-Laloue
French 1854-1941
was a French artist of French-Italian parents and was born in Paris on December 11, 1854. He is recognized as a master of French impressionist street scenes spanning four decades. His work is sought out by collectors all over the world. Well-known in France, his paintings of the early 1900s accurately represent the era in which he lived: a happy, bustling Paris, la Belle Époque, with horse-drawn carriages, trolley cars and its first omnibuses. Galien-Laloue's works are valued not only for their contribution to 20th century art, but for the actual history, which they document. He was a populariser of street scenes, usually painted in autumn or winter. His work can be seen at the Musee des Beaux-Arts, Louvier; Musee des Beaux-Arts, La Rochelle; Mulhouse, France. Galien-Laloue has inspired and influenced many of yesterday's and today's artists, including renowned French impressionists Edouard Leon Cortes and Antoine Blanchard. A typical Galien-Laloue painting depicts sidewalks and avenues crowded with people or tourists mingling before the capital's monuments. He also painted the landscapes of Normandy and Seine-et-Marne, as well as military scenes he was commissioned to produce in 1914. The Republic of France selected Galien-Laloue to work as a 'war artist,' both during the Franco-Prussian War and World War I, chiefly in watercolor. "He was originally trained as an architect, but did not enjoy the promotional aspects of the profession. Under the tutelage of Charles Laloue, he quickly gained fame as an artist, specializing in watercolor and gouache." "Galien-Laloue mastered the depiction of the Belle Epoque Paris street scene, much in the vein of Jean Beraud (1849-1936) or James Jacques Tissot (1836-1902). He portrayed Paris at its best: irresistible shops, boulevards and "quartiers". With delicate line and dramatic lighting, Galien-Laloue documented the daily bustle of one of the world's most beautiful cities, Paris." Related Paintings of Eugene Galien-Laloue :. | The path outside the village | Village au Bord de Eau | Feeding the chickens | Country Landscape | Marseille Port | Related Artists: HEUSSEN, Claes van Dutch painter ,
b. 1599, Haarlem, d. after 1631, Haarlem Gabriel Lory PereBern 1763-1840 Bern georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.
|
|
|